FLOW
Από τις 12 έως και τις 22 Μαρτίου το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα παρουσιάζει την ομαδική έκθεση FLOW, μια πλατφόρμα διάδρασης μεταξύ τέχνης και επιστημονικής έρευνας.
Στο FLOW καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες και φοιτητές αρχιτεκτονικών σχολών, επιχειρούν να δημιουργήσουν ένα σύνθετο καλλιτεχνικό εγχείρημα το οποίο συνδυάζει την πρωτότυπη μεθοδολογία της κριτικής χαρτογράφησης με βίντεο, φωτογραφία, εικαστικά έργα και σύγχρονες πρακτικές οπτικοποίησης δεδομένων. Η έκθεση μπορεί να θεωρηθεί ως αποτέλεσμα μιας εκτεταμένης έρευνας και οπτικής καταγραφής δικτύων ιαματικών λουτρότοπων σε διαφορετικά μέρη της ελληνικής επικράτειας.
Επιμέλεια έκθεσης: Φρύνη Μουζακίτου
Οργάνωση: Τζώρτζια Τουλιάτου, Ευφροσύνη Τσακίρη
Συμμετέχουν: Δημήτρης Αγαθόπουλος, Δημήτρης Αντωνίτσης, Ευγενία Αποστόλου, Σωκράτης Γιαννούδης, Μάρθα Δημητροπούλου, Φρύνη Μουζακίτου, Εύα Στεφανή, Αντώνης Στοαντζίκης, Τζώρτζια Τουλιάτου, Ευφροσύνη Τσακίρη, Γιώργος Τσεριώνης, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, Heimer & Alz [Κωνσταντίνος Τηλιγάδης / Ανδρέας Σιτορέγκο].
Workshop projects: Μ. Κωστάκη, Α. Καλομενοπούλου, Γ. Ελευθεράκη, Κ. Κοκκινάκη, Β. Σέτζας, Ε. Φάκαρη, N. Aγγελοπούλου A. / Πρέκα, A. Αδάναλη / E. Παπαγεωργίου, E. Ασμάτογλου / X. Τζεβελέκου, Μ. Βαρελά / Ε. Στάθη, Δ. Γαζή / Λ. Ταμπακοπούλου, Α. Γαρδέρη / Φ. Βασιλειάδη, Ε. Γιαννάκος / Θ. Τσιρέκα, E. Δουράκος / Ι. Χουδαλάκης, Γ. Ζαλούμης / Σ. Καραγεώργος, Α. Καραδήμος / Β. Σαντούρη, Μ. Κατσαρός / Ι. Ντελέκου, Α. Κλωθάκη / Ν. Ζωιδάκη, Α. Κουζελέα / Φ. Πρένγκα, Μ. Μελεμένη / Φ. Μαρτιμιανάκη, Ε. Μιχαήλ / Κ. Χερουβήμ, Β. Μιχαηλίδης / Σ. Λίλη, Κ. Μπαλή / Τ. Συγγελάκη, Δ. Μπαξεβάνη / Χ. Τούντα, Ζ. Νικολού / Φ. Τζιμούλη, Κ. Πανάγου / Β. Προμπονάς , Γ. Παπαντζήμας / Β. Τσαγκάρης, Θ. Ρεγκούκου / Ε. Φούκα, Π. Ρούσσας / Α. Κρεατσούλης, Β. Τσικριτέα / Δ. Γκόντα, Κ. Χαβάτζα / Ι. Μουτεβελής, Ν. Γράλιστα, Γ. Μίχα, Μ. Πετροπούλου.
Το νερό ως πολιτισμικό στοιχείο υπήρξε ανέκαθεν αντικείμενο μύθων και ιστοριών, ποίησης και εικόνων καθώς και θρησκευτικών τελετουργιών. Σύμφωνα πάντα με τον Bachelard, το νερό είναι «η κατεξοχήν αγνή ύλη, η φυσικά αγνή ύλη» και για αυτό προσφέρεται σαν φυσικό σύμβολο της κάθαρσης, δίνοντας συγκεκριμένο νόημα σε μία εκτεταμένη ψυχολογία που αφορά τον καθαρμό όπως ο εξαγνισμός και η απομάκρυνση από την ανθρώπινη θλίψη.
Ο Maurice Merleau-Ponty ορίζει το σώμα ως πρωταρχικό μέσο με το οποίο σχετιζόμαστε με τον κόσμο, ενώ το νερό αποτελεί μέσο διαμεσολάβησης μεταξύ του σώματος και του περιβάλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, το νερό γίνεται μια μεταφορά για την εμπειρία της σωματικότητας, καθώς η εμβύθιση σε αυτό, επηρεάζει όλες τις αισθήσεις μας, την κίνησή μας, την ισορροπία μας και τον ψυχισμό μας. Αυτή η σαγηνευτική εμπειρία αποκαλύπτει τη ρευστότητα της ίδιας της αντίληψής μας που βρίσκεται μέσα σε μια διαρκεί αισθητηριακή ροή.
Αξιοποιώντας την καταγραφή και τα δεδομένα της έρευνας τριών διαφορετικών δικτύων ιαματικών πηγών, η έκθεση FLOW μας επιτρέπει να συζητήσουμε πάνω στους υλικούς και συμβολικούς μετασχηματισμούς της ροής ως ένα ευρύ νοητικό πλαίσιο. Το πλαίσιο αυτό, συσχετίζεται όχι μόνο με τη «ζώσα δράση» της πηγής ως γενεσιουργό δύναμη, αλλά και με έννοιες όπως η συνέχεια και η ασυνέχεια μέσα στον χρόνο και τον χώρο, η μετάβαση από την ακμή στην παρακμή, από το παρελθόν στο παρόν.
Επί της ουσίας, το flow προτείνει μια κοινωνικοπολιτική ανάγνωση των ιαματικών λουτρότοπων, εξετάζοντας την κοινωνική, πολιτισμική, πολιτική και περιβαλλοντική διάσταση του τόπου και του τοπίου.
Παράλληλα με τις βιντεοεγκαταστάσεις του ερευνητικού προγράμματος, το flow οργανώνει μια πλατφόρμα διάδρασης ανάμεσα σε εικαστικά έργα και φωτογραφικά στιγμιότυπα από το ταξίδι στους ιαματικούς λουτρότοπους της Φθιώτιδας. Τα έργα που επιλέχθηκαν, άλλα λιγότερο, άλλα περισσότερο, σχετίζονται με την έννοια της ροής ως ευρύ νοητικό πλαίσιο, επιτρέποντας στους δέκα καλλιτέχνες που συμμετέχουν, να ερμηνεύσουν με το δικό τους τρόπο ιστορικά γεγονότα, μύθους, κοινωνικά φαινόμενα. Τα έργα εντάσσονται σε μια ιδιότυπη εγκατάσταση, διαμορφώνουν χαλαρούς συσχετισμούς με το φωτογραφικό υλικό, προτείνοντας κατ’ επέκταση μια κοινωνικοπολιτική ανάγνωση της σύγχρονης ελληνικής επαρχίας.
Το ερευνητικό έργο «ΛΟΥΤΡΟΤΟΠΟΣ: Κριτική χαρτογράφηση & εικαστική αφήγηση ιαματικών πηγών του Ελλαδικού Χώρου» χρηματοδοτείται από το ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. (Αριθμός Έργου: 14821) στο πλαίσιο της Υποδράσης 1 της Προκήρυξης «Χρηματοδότηση της Βασικής Έρευνας (Οριζόντια υποστήριξη όλων των Επιστημών), στην περιοχή (Ε.Π.7) «Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες» με Φορέα Υποδοχής το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής) και Συνεργαζόμενο Φορέα το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών). Συντονιστική Ομάδα: Γεωργία Τουλιάτου (Πα.Δ.Α.) ως Επιστημονική Υπεύθυνη Έργου, Ευφροσύνη Τσακίρη, Φρύνη Μουζακίτου (Πα.Δ.Α.). Ερευνητές: Σωκράτης Γιαννούδης (Πα.Δ.Α.), Άγγελος Ψιλόπουλος (Πα.Δ.Α.), Μαρία Μάρκου (Ε.Μ.Π.), Κωνσταντίνος Μωραΐτης (Ε.Μ.Π.), Ιωάννης Τούντας (Ε.Κ.Π.Α.), Μάρκος Δανάς (Σ.Δ.Ι.Π.Ε.).
Το ερευνητικό έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0. που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση -NextGenerationEU (φορέας υλοποίησης: ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.)